مکمل کافئین

0
59
caffeine supplement

کافئین

 

معمولاً کافئین در دوزهای ۸۵ تا ۲۰۰ میلی گرم بر سیستم اعصاب مرکزی اثر گذار است و مصرف آن با این دوز ها موجب کاهش خواب آلودگی و خستگی.

ارتقای حالت خلقی بهبود هوشیاری و افزایش بازدهی افزایش توانایی ذهنی و سیال تر شدن تفکر می شود

کافئین با افزایش به کارگیری چربی و صرفه‌جویی در مخازن گلیکوژن موجب بهبود توان استقامتی ورزشکاران خواهد شد.

آثار مصرف کافئین را می‌توان در پنج مقوله عمده دسته بندی کرد:

  • افزایش استقامت در تمرین درازمدت ؛
  • افزایش سرعت و قدرت در تمرین دراز مدت؛
  • افزایش استقامت در تمرین شدید کوتاه مدت؛
  • افزایش قدرت در تمرین شدید کوتاه مدت؛
  • افزایش استحکام در فعالیت؛

 

اثرات مثبت منفی کافئين

 

  • افزایش فشار خون
  • افزایش دفع ادرار
  • افزایش هوشیاری
  • آزاد شدن چربی و قرار گرفتن آن به عنوان سوخت سلول ها
  • افزایش قند خون
  • افزایش تولید نیرو در عضلات و تاخیر خستگی
  • در موارد مصرف زیاد باعث لرزش دست،سر درد و اضطراب میشود.

 

مصرف کافئین در دراز مدت

 

مصرف مداوم کافئین باعث میشه بدن ما نسبتآن مقاومت کند.و  افزایش فشار و قند خون و دفع ادرار با مصرف مداوم از بین میره و جلوگیری از خواب آلودگی هم به مرور زمان ضعیف تر میشه.

علت اصلی مقاومت به کافئین افزایش گیرنده های آدنوزین توسط بدن و خنثی شدن بعضی از اثرات کافئینه.

البته بعضی موارد مثل اثرات چربی سوزی و افزایش عملکرد ورزشی همچنان با مصرف مداوم ادامه خواهد داشت.

برای جلوگیری از ایجاد مقاومت یا باید کافئین فقط در موارد لزوم و به صورت مقطعی استفاده بشه و یا در صورت مصرف مداوم برای مدتی مصرف اون قطع بشه.

 

جدا از حضور این ماده در مکمل های ورزشی میتوان آن را در نوشیدنی های انرژی زا با دز میانگین ۲۰۰ میلی گرم نیز پیدا کرد.

 

چگونه مقاومت به کافئين را کم کنیم؟

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید