تعیین نوع تار عضلانی(FTa,ST,FTb)

از آنجایی که تنها راه مستقیم تعیین نوع تار عضلانی در یک ورزشکار انجام نمونه برداری عضلانی است( که در آن سوزن را به داخل عضله فرو میکنند و چند تار از آن را بیرون میکشند تا با میکروسکوپ مورد آزمایش قرار دهد) اما در آزمایش های دیگری کوشیدند تا به طور مستقیم ترکیب نوع تار در گروه های عضلانی را با آزمایش کردن بین خواص مختلف نوع تار و ترکیب تار عضلانی ارتباط بین آنها را تخمین بزنند.

این نوع تحقیق نتایج امیدبخشی به‌دنبال داشت به لحاظ ارتباط فوق‌العاده‌ای که بین نسبت تارهای تند انقباض و قدرت یا توان عضلانی پیدا شد.

تعیین نوع تار عضله

 

تعیین نوع تار های عضلانی در سالن وزنه

روش غیر مستقیمی که بتوان در سالن وزنه برداری استفاده کرد تا ترکیب تار عضلانی را تعیین کرد این است که در ابتدا حداکثر قدرت ورزشکار را به وسیله یک تکرار با سنگین ترین وزنه در اجرای حرکت مشخص کنیم(۱RM) .

و سپس از او بخواهیم که با ۸۰ درصد از حداکثر قدرت خود تکرار هایی را هر چه بیشتر انجام دهد.

اگر کمتر از ۷ را انجام داد در آن صورت گروه عضله وی احتمالا ترکیبی بیش از ۵۰ درصد از تارهای تند انقباض را دارا است.

اگر بتواند ۱۲ تکرار یا بیشتر را انجام دهد، بنابراین گروه عضلانی وی بیش از ۵۰ درصد تارهای کند انقباض است.

اگر بتواند بین ۷ تا ۱۲ تکرار انجام دهد در این صورت گروه عضلانی احتمالاً نسبت برابری از تار ها را دارا هستند.

به دلیل آنکه بلند کردن یک وزنه نیاز به استفاده از بسیاری از عضلات در یک لحظه را دارد این روش برای عضلات مجزا و تک کاربرد ندارد ، فقط برای گروههای عضلانی است .

به منظور تعیین نوع ترکیب تار عضله مجزا و خاص نمونه‌برداری از عضله مورد علاقه باید صورت گیرد.

 

سایر روش های غیر مستقیم

روش غیرمستقیم دیگری که مربی می تواند استفاده کند به ویژه زمانی که ورزشکاران جوان یا تازه وارد به ورزش هستند. این است که از ورزشکاران جوان خواسته تا تعدادی ورزش های مختلف را آزمایش کنند.

نوع تار قالب و برتر با توجه به موفقیت وی در یک رشته خاص مشخص می‌شود و این کشف می‌تواند ورزشکاران را نسبت تمرینات آینده آنان بهتر هدایت کند.

 

ویژگی های انواع تار عضلانی

 

در جدول زیر با انواع ویزگی های تار های عضلانی آشنا میشوید.

 

ویژگی انواع تار عضلانی

 

برگرفته از کتاب تمرین های دومیدانی استاد جواد صغادی

 


شاید به دنبال این مطالب نیز باشید:

تمرین در ارتفاع

تفاوت دوندگان کنیایی و اروپایی

روش های بالا بردن متابولیسم


 

موفق و سربلند باشید ، گروه آکادمی تخصصی ورزش علم و بدن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید