مصرف قندهای ساده

 

ما معتقدیم فروکتوز گلوکز و سایر قندهای ساده (مونو و دی ساکارید ها) منابع کربوهیدراتی ناچیزبرای تامین

انرژی تمرینات بدنی هستند.

اما مصرف این قندهای ساده برای تندرستی عمومی بدن مطلوب و مناسب است.

 

مسئله عمده برای ورزشکاران استقامتی در تامین انرژی از قندهای ساده این است که باید آن ها

را با محلول های ضعیف شش تا هشت درصد مخلوط کرد تا اسمولالیته آنها مانند مایعات بدن شود.

این کار باعث گوارش بهتر با کارآیی مناسب تر می شود. متاسفانه محلول هایی که با این غلظت

تهیه شده و مصرف می شوند.

تنها حدود. ۱۰۰ کالری در ساعت انرژی تولید می کنند که به طور کلی برای حفظ تولید انرژی با پایه در یک ساعت

هم ناکافی است.

مصرف محلول ۶ تا ۸ درصد برای کسب کالری کافی بدین معناست که باید مقدار زیادی مایع مصرف کنید.

که با این کار سبب ناراحتی معده ، نفخ و در صورت ادامه بیش تامینی مایعات به نقطه مسمومیت مایع خواهند رسید.

شما نمیتوانید به امید کسب کالری کافی مخلوطی دو یا سه برابر قوی تر از قند های ساده برای تامین کربوهیدرات

مورد نیاز بدن خود بسازید.

زیرا هر چقدر غلظت مخلوط از ۶ تا ۸ درصد بیشتر باشد آنقدر در معده می ماند تا به میزان مناسب رقیق شود و

ممکن است سبب ناراحتی بسیار زیادی در معده شود.

می توانید مایعات بیشتری بنوشید بدین امید که وقتی غلظت مخلوط زیاد باشد خاصیت خود رقیق شدگی

داشته باشد اما به یاد داشته باشید که احتمال خطر بیش آبگیری زیاد می شود.

با این وجود اگر مخلوط را با آب و الکترولیت های بیشتر رقیق نکنید بدن آب مورد نیاز خود را از سایر بخش‌ها که

خود نیاز شدیدی به آب دارند جذب میکند.

و آن ها به سوی دستگاه گوارش تغییر مسیر داده و با قند ساده غلیظ مخلوط می‌شود این مسئله نه تنها خطرات

بالقوه گرفتگی عضلانی را افزایش می دهد بلکه سبب انواع ناراحتی های معده می شود.

 

به زبان ساده نوشیدنی های ترکیب شده با قندهای ساده یا ژله ها باید به صورت رقیق تهیه و مصرف شوند.

تا هم موجب انرژی زایی شوند و هم گوارش موثر و کارایی  داشته باشند.

ورزش های استقامتی

مخلوط قند ساده که غلظت مناسبیدارد نمی تواند کالری کافی را برای تداوم تولید انرژی فراهم کند.

سوخت های محتوی قندهای ساده برای تامین انرژی ناکافی و ناکارآمد هستند و برای فعالیت های استقامتی منبع

سوخته مناسبی نیستند.

استفاده از کربوهیدراتهای مرکب (پلی ساکاریدها) خردمندمندانه ترین انتخاب ورزشکاران استقامتی است.

 

زیرا به دستگاه گوارش اجازه جذب می دهد تا فرایند گوارشی را سریع‌تر و با کارایی بهتر انجام دهد، انرژی زیاد

تولید کندو تامین انرژی آن نیز مداوم است.

برخلاف قندهای ساده که اسمولالیته محلول آنها همانند مایعاتبدن ۶ تا ۸ درصد است. اسمولالیته محلول

کربوهیدرات هایمرکب اساساً غلیظ تر از ۱۵ تا ۱۸ درصد است.

ظاهراً در این غلظت بالا هم کربوهیدرات های مرکب (مانند مالتوکسترین ها و پلیمر های گلوکز ) به سرعت معده

را تخلیه می‌کنند و به طرز موثری مشابه مایعات طبیعی بدن هستند .

و بیش از ۳ برابر مخلوط های قندی ساده انرژی تولید می کنند. بدین ترتیب بدون آنکه خطر بیش آبگیری یا انواع

ناراحتی های معده به وجود آید نیاز های بدن ورزشکاران را تامین می شود.

 

پیشنهاد

 

برای به دست آوردن مقدار مناسب انرژی که به راحتی گوارش یابد فقط باید به کربوهیدرات های مرکب

(مالتو کسترین یا پلیمرهای گلوکز) متکی بود.

 

نه این که قندهای ساده را با منابع کربوهیدراتی افزود محصولاتی چون ژله hammer و heed برای فعالیتهای

بدنی و مسابقاتی که حداکثر دو ساعت به طول می‌انجامد ایده‌آل است.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید