هماهنگی به مجموعه ای از ارتباطات موزون پیام های عصبی و عملکرد های عضلانی بستگی دارد به همین دلیل وقتی از هماهنگی در انجام فعالیت های ورزشی صحبت می شود منظور هماهنگی عصبی عضلانی است.برای مثال در اجرای سرویس والیبال هماهنگی عصبی عضلانی سبب می شود تا نیرو به صورت متوالی در اندام ها توسعه یابد به طوری که با انجام حرکت در بالاترین نقطه دست از ناحیه ی آرنج باز می شود و سپس با جمع و باز شدن مچ حداکثر سرعت و قدرت به توپ وارد می شود.اگر توالی نیرو ها صحیح نباشد حرکت ناهماهنگ می شود. بنابراین زمان بندی دستگاه عصبی برای عملکرد های عضله بسیار مهم است.

ارتباط و همکاری سیستم عصبی مرکزی (CNS) در جریان یک فعالیت و حرکت بخصوص با عضلات سایر اندامها و ارگانهای حسی بدن را هماهنگی عصبی میگویند . انسان در دوران طفولیت از هماهنگی ضعیف تری در بین دستگاه عصبی مرکزی و سایر اندامها و عضلات برخوردار است ، پس به همین دلیل است که در تعادل ضعف داشته و به وضوح میتوان عدم حفظ تعادل او را در راه رفتن ، پرشها ، و سایر حرکات مشاهده کرد.

شما که حتی توانایی استپ یک توپ را ندارید و یا تا به حال در بدنسازی رشد بدنی قابل توجهی نداشته اید به این دلیل بوده که تمامی حرکات بدنسازی را به طور کامل اشتباه می زنید و انجام این عضلات نیازه به هماهنگی عضله می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

یکی از عوامل مشکلات حرکتی بچه ها عدم هماهنگی بین اعصاب و عضلات است.

 

راه های بهبود سازگاری بین عصب و عضله

  1. تمرینات مختلف و متنوع نردبان
  2. طناب زدن
  3. یوگا
  4. زومبا
  5. ایروبیک
  6. تمرینات با کش تی ار ایکس
  7. تمرینات با مانع
  8. تمرینات مختلف با توپ
  9. انجام تمرینات تعادلی و ترکیبی
  10. تمرین در آب
  11. انجام تمرینات دو نفره و یا حتی چند نفره ترکیبی
  12. انجام تمرینات فانکشنال
  13. انجام تمرینات چابکی
  14. کسب آمادگی بدنی
  15. انجام تمرینات مختلف و ریتمیک بعد از گرم کردن در تمرینات و پیچیده کردن آن

شما که مدعی هستید که عصب-عضله قویی دارید سعی کنید رشته های مختلف ورزشی را امتحان کنید آن گاه پی خواهید برد هنوز بطور کامل از آن مطلع نیستید ونیازه به تمرین و تکرار بیشتری خواهید داشت.

 

✳️تاثیر ورزش بر دستگاه عصبی

انجام تمرینات بدنی مستلزم کار موثر دستگاه عصبی است که در واقع ارسال کننده پیامهای لازم به عضلات است ، تمرینات مرتب ورزشی بدون تردید موجب بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد.

ورزش می تواند از فشارهای روانی و ناراحتی های روحی بکاهد ، ورزش راهی مناسب جهت مقابله با افسردگی است.

بالا رفتن میزان کارائی عضلات وکسب سرعت حرکتی مستلزم اقدام به تمرینات مرتب ورزشی و تقویت سیستم عصبی می باشد.

بر اثر فعالیتهای بدنی بر میزان چابکی افراد افزوده می شود که حاکی از بهبود کار سیستم عصبی و عضلانی می باشد.

ورزش یکی از مطمئن ترین و موثر ترین راههای درمان بی خوابی است.

افرادی که ورزش می کنند از خوابی عمیق تر بهره مند شده و در نتیجه نیروی کافی کسب می نمایند.

با ایجاد هماهنگی بین عصب و عضله، وزنه زدن‌های شما صرفاً جابه‌جا کردن وزنه نبوده و روی عضله هدف متمرکز خواهد شد. هر تکراری که شما انجام می‌دهید عضله موردنظر را درگیر کرده و زمینه رشد عضلانی را برای شما فراهم می‌کند.

با تمرکز روی عضلات هدف و احساس عملکرد هر عضله زیر فشار، بیشترین نتیجه را از تمرینات خودخواهید گرفت. فراموش نکنید که با هماهنگی داشتن عصب و عضله رشد شما چند برابر شده و قسمت‌های ضعیف بدنتان رشد خواهد کرد.

فقط وزنه‌ها را بالا پایین نکنید، سعی کنید هر تمرین را با عضله اصلی آن و هماهنگی ذهن انجام دهید. هماهنگی عصب و عضله کلید رسیدن به رشد دلخواهتان است. حالا شما یاد گرفته‌اید که چگونه این هماهنگی را ایجاد کنید.


بیشتر بخوانید:

آیا قدرت عضله به حجم آن بستگی دارد؟

حافظه عضله چیست؟

هفت مزیت تمرین با دمبل را بدانید

فواید طناب زدن(همه چیز درمورد طناب زنی)


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید