✅بیشتر مردم زمانی که سرما میخورند، به ویتامین C روی می‌آورند، زیرا ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.ویتامین ث تاثیر فراوانی بر جلوگیری از سرماخوردگی و درمان سریعتر آن دارد و می تواند به سرعت علائم بیماری را کاهش دهد.ویتامین C یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است زیرا از ویژگی های آنتی اکسیدانی بهره می برد.

ویتامین C همانند دیگر ویتامین ها برای سلامت بدن انسان ضروری است. اگر به میزان کافی ویتامین دریافت نکنید، نتیجه ای جز مرگ در انتظار شما نخواهد بود. بیماری اسکوربوت زمانی شکل می گیرد که با کمبود ویتامین C مواجه هستید.

ویتامین C آنتی اکسیدان است و برای تولید کلاژن در پوست ضروری می باشد و کلاژن، پروتئینی ضروری در پستانداران است.پوست و بافت های مختلف را سفت و انعطاف پذیر نگه میدارد.

مرکبات معروف عبارتند از:
  1. گریپ فروت
  2. پرتقال
  3. نارنگی
  4. لیموترش
  5. نارنگی پیچ
  6. کیوی

به دلیل اینکه بدن ما ویتامین C را تولید نمی‌کند، باید برای حفظ سلامت خود این ویتامین را به صورت روزانه مصرف کنیم. تقریبا همه مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. با توجه به اینکه میوه‌های متنوعی حاوی ویتامین C هستند، به راحتی می‌توانید برای جذب این ویتامین، این میوه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

ویتامین C چه کاری انجام می دهد؟

بیشتر ما فکر می کنیم ویتامین C تنها تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و از این رو، در زمان بیماری به آب پرتقال نیاز داریم، اما در واقعیت، کارهای بیشتری انجام می دهد. ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند و بر همین اساس، برای پوست و بافت های همبند مهم است. همچنین، این ویتامین به جذب آهن و درمان زخم ها کمک می کند و آنتی اکسیدانی قدرتمند است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

خوشبختانه، اگر پرتقال و آب پرتقال دوست ندارید، ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و از این رو، به راحتی می توانید مقدار کافی از آن را تنها از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. افزون بر آب مرکبات مانند آب پرتقال، ویتامین C در مواد غذایی دیگر مانند کیوی، بروکلی، توت فرنگی، کلم کیل، و جوانه بروکسل یافت می شود. همچنین، فلفل دلمه ای قرمز ممکن است یکی از غنی‌ترین منابع برای این ویتامین باشد.

 

ویتامینC وسرما خوردگی

دکتر «لیزا فیشر» متخصص تغذیه در این باره می گوید: به دلیل تاثیر «ویتامین ث» بر سیستم ایمنی بدن، مکمل های این ویتامین طول دوره سرماخوردگی را کوتاه تر می کنند. این بدان معنا نیست که «ویتامین ث» سرماخوردگی تان را درمان می کند بلکه مقاومت بدن برای مبارزه با ویروس ها را افزایش می بخشد.

این ویتامین نه تنها در طول درمان سرماخوردگی بلکه در سایر مواقع هم به صورت روتین و مداوم توصیه می شود. فیشر بیماران بسیاری را در مرکز سلامت «اُلترا وِلنِس» در لنوکس ایالت ماساچوست مورد درمان های غذایی و دارویی قرار می دهد و در کار خود نیز تبحر دارد.

امروزه بیشتر افراد با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به سراغ ویتامین ث و مکمل های آن می روند.اما آیا ویتامین ث واقعا تاثیری در پیشگیری و درمان این بیماری دارد؟

ویتامین ث سرماخوردگی

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان ها است و هر شخصی ، به طور متوسط چندین بار در طول سال به آن مبتلا میشود.

اغلب ادعا میشود که ویتامین C یک درمان بسیار موثر است.در سال ۱۹۷۰ ،لینوس پاولئینگ که برنده جایزه نوبل شد، نظریه ای را مطرح کرد که ویتامین C میتواند به درمان سرماخوردگی کمک کند.

– کاهش شدت سرما خوردگی
– کاهش مدت زمان سرماخوردگی

 

 

چرا ویتامین c برای بدنسازی و ورزش اهمیت دارد؟

ویتامین C یکی از ویتامین‌هایی است که زیاد درباره‌اش گفته شده و می‌شود. اول از همه ویتامین C یک آنتی اکسیدان بالقوه است که از سلول‌های عضله در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ضمناً این ویتامین به تشکیل تستوسترون و سایر هورمون‌های آنابولیک نیز کمک می‌کند. نقش ویتامین C در بدنسازی به همین جا ختم نمی‌شود.

ویتامین C به تولید کلاژن نیز کمک می‌کند. کلاژن بنیادی‌ترین سازنده‌ی بافت همبند است و ویتامین C مولفه‌ای ضروری در حفظ استخوانها و عضلات در برابر آسیب به شمار می‌رود. با تقویت کلاژن، مفاصل بهتر می‌توانند مقاومت‌های سنگین را تحمل کنند و در نتیجه احتمال آسیب کمتر می‌شود. در مطالعه‌ای که در دانشگاه کارولینای شمالی انجام شد محققان دریافتند مصرف مکمل ویتامین C قبل و بعد از تمرین، درد عضلانی را کاهش داده و از اکسیداسیون گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است جلوگیری کرده بود.

 

زمان مصرف ویتامین C

دوستان مصرف ویتامین ث دو ساعت قبل تمرین و دو ساعت بعد تمرین هست، این ویتامین و به هیچ عنوان وسط تمرین استفاده نکنید متاسفانه بعضی از کتابهای ورزشی آپدیت نشده به چاپ می‌رسند و اطلاعات اشتباه در اختیار ورزشکاران میگذارند.

استفاده نکردن این ویتامین وسط ورزش به این دلیل هست که شما زمانیکه در حال ورزش هستید ضربان قلبتان بالا رفته و خون در رگهای شما به سرعت جریان پیدا میکند و بدن شما در این حالت چربیسوزی میکند زمانیکه که وسط ورزش از این ویتامین استفاده میکنید جریان خون کند شده و چربیسوزی به حداقل رسیده و قطع میشود بهتر است این ویتامین را قبل یا بعد ورزش استفاده کنید تا سطح اسید لاکتیک پایین بیاید.

 

نتیجه

مکمل ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد، اما ممکن است بهبودی شما را تسریع و از شدت علائم بیماری بکاه. با این که ممکن است مصرف بالای مکمل ها برای تامین ویتامین C  مورد نیاز برای بهبود سرماخوردگی لازم باشد اما، مطمئن شوید که از حد نیاز استاندارد آن خارج نشوید.

متاسفانه به نظر نمی رسد ویتامین C نقشی جادویی در درمان سرماخوردگی داشته باشد. اگر احساس می کنید قرار است بیمار شوید، ویتامین C می تواند در کاهش دوره بیماری سرماخوردگی موثر باشد. بهتر است در طول سال به میزان کافی ویتامین C مصرف کنید، اما انتظار معجزه از این ویتامین در زمان سرماخوردگی نداشته باشید.

عوارض و خطرات جدی بدلیل مصرف زیاد ویتامین ث بسیار نادر بوده چرا که بدن میزان زیاد ویتامین c را دفع کرده و آن را ذخیره نمی کند اما مصرف بیش از اندازه قرص های ویتامین ث باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.


سونا و فواید آن

مکمل های حاوی ویتامین

ویتا.مین


 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید