خواص شگفت انگیز قهوه بدون کافئین!

0
34
قهوه بدون کافئین چیست؟

خواص شگفت انگیز قهوه بدون کافئین!

 

 

قهوه بدون کافئین (decaffeinated coffee) : خوب یا بد؟

 

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه لذت می برند ، اما به دلایل شخصی یا بنا بر دلایل سلامتی می خواهند مصرف کافئین را محدود کنند.

برای این افراد قهوه بدون کافئین یک جایگزین عالی است. قهوه بدون کافئین درست مثل قهوه معمولی است، فقط کافئین آن حذف شده است.

در این مقاله نگاهی مفصل به قهوه بدون کافئین و تأثیرات آن برسلامتی صورت میگیرد.

 

قهوه بدون کافئین چیست و چگونه تهیه می شود؟

 

این نوع قهوه از دانه های قهوه ای درست شده است که حداقل ۹۷٪ کافئین آنها حذف شده است.

روش های زیادی برای از بین بردن کافئین از دانه های قهوه وجود دارد. اکثر آنها شامل آب ، حلالهای آلی یا دی اکسید کربن هستند .

ارزش غذایی قهوه فاقد کافئین، جدا از مقدار کافئین ، تقریباً با قهوه معمولی یکسان است.

با این حال ، طعم و بوی آن ممکن است کمی ملایم تر شود و بسته به روشی که استفاده می شود ممکن است رنگ آن نیز تغییر کند.

 

مقدار کافئین موجود دراین نوع قهوه چقدر است؟

 

قهوه بدون کافئین به طور کامل بدون کافئین نیست.

در واقع حاوی مقادیر مختلفی از کافئین است ، معمولاً حدود ۳ میلی گرم کافئین در هر فنجان.

از طرف دیگر ، یک فنجان قهوه معمولی ، بسته به نوع قهوه ، روش تهیه و اندازه فنجان ، حاوی حدود ۷۰-۱۴۰ میلی گرم کافئین است.

 

فواید قهوه بدون کافئین

 

قهوه بدون خاصیت نیست!

در واقع بزرگترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی غربی ها است .

قهوه فاقد کافئین (decaffeinated coffee) معمولاً حاوی مقادیر مشابهی از آنتی اکسیدان ها با قهوه معمولی است ، اگرچه ممکن است تا ۱۵٪ کمتر باشد.

آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن ترکیبات واکنشی به نام رادیکال های آزاد بسیار مؤثر هستند.

بنابراین آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد و ممکن است به پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک کند.

 

همچنین یک فنجان قهوه دم کرده بدون کافئین :

  • ۴ درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم
  • ۸ درصد پتاسیم
  • ۵ درصد نیاسین یا ویتامین B3 را تأمین می کند.

 

 

 تاثیر بر دیابت نوع ۲ ، عملکرد کبد و مرگ زودرس!

 

نوشیدن قهوه ، هم نوع معمولی و هم به صورت بدون کافئین ، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. هر فنجان روزانه ممکن است خطر را تا ۷٪ کاهش دهد.

این نشان می دهد که عناصری غیر از کافئین ممکن است مسئول این اثرات حفاظتی باشند .

نوشیدن قهوه ی بدون کافئین نیز با کاهش اندک اما قابل توجه  خطر مرگ زودرس و همچنین مرگ ناشی از سکته مغزی یا بیماری قلبی مرتبط بوده است.

 

بیماریهای پیری و عصبی

 

به نظر می رسد که هم قهوه معمولی و هم بدون کافئین تأثیرات مثبتی بر کاهش بیماری های  روانی  دارند .

مطالعات سلول های انسانی همچنین نشان می دهد که قهوه ی بدون کافئین ممکن است از سلولهای عصبی مغز محافظت کند. این می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

یک مطالعه نشان می دهد که این ممکن است ناشی از اسید کلروژنیک موجود در قهوه باشد نه کافئین.

با این حال ، خود کافئین نیز با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماریهای عصبی مرتبط بوده است.

 

 

کاهش علائم سوزش سر دل و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ!

 

یکی از عوارض شایع نوشیدن قهوه ،سوزش سر دل یا ریفلکس اسید است.

بسیاری از افراد این شرایط را تجربه می کنند؛ نوشیدن قهوه بدون کافئین  این اثر جانبی ناخوشایند را میتواند تسکین دهد.

همچنین نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه فاقد کافئین در روز نیز با حداقل ۴۸٪ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است .

 

 

در اینجا فوایدی وجود دارد که احتمالاً فقط  قهوه معمولی  دارا ست:

 

  1. بهبود خلق و خو ، زمان واکنش ، حافظه و عملکرد ذهنی
  2. افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی
  3. بهبود عملکرد ورزشی
  4. کاهش خطر افسردگی خفیف و افکار خودکشی در زنان

 

با این حال ، بار دیگر ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات در مورد قهوه معمولی بسیار گسترده تر از قهوه فاقد کافئین انجام می شود.

 

چه کسی باید  قهوه معمولی را به جای قهوه بدون کافئین انتخاب کند؟

 

برای برخی از افراد ، یک فنجان قهوه هم می تواند زیاد باشد ، در حالی که ممکن است بقیه افراد به مقدار بیشتری عادت داشته باشند.

، بزرگسالان سالم باید از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز خودداری کنند. این تقریباً معادل چهار فنجان قهوه است.

افزایش مصرف می تواند منجر به افزایش فشار خون و عدم خواب شود ، که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

کافئین بیش از حد نیز ممکن است سیستم عصبی مرکزی را تحت الشعاع قرار دهد ، باعث بیقراری ، اضطراب ، مشکلات گوارشی ، ورم مفاصل قلب یا مشکل در خواب در افراد حساس شود.

 

کسانی که باید مصرف کافئین را محدود کنند:
  • افرادی که نسبت به کافئین بسیار حساس هستند ممکن است بخواهند میزان مصرف قهوه معمولی را محدود کنند و قهوه بدون کافئین یا چای را جایگزین آن کنند.
  • کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند نیز ممکن است به رژیم هایی با کافئین محدود نیاز داشته باشند.
  •  علاوه بر این ، به خانمهای باردار و شیرده توصیه می شود که میزان مصرف کافئین را محدود کنند. به کودکان ، نوجوانان و افراد مبتلا به اضطراب یا مشکل خواب  نیز همین توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید:


حذف کافئین را یاد بگیرید
چگونه در صبح پر انرژی باشیم؟
فواید مصرف قهوه قبل از تمرین
نقش ویتامین D در جلوگیری از بیماری ها

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید