قرص های ویتامینی

ابهامات زيادي در را بطه با مصرف قرص هاي ويتاميني در ورزشكاران وجود دارد و اغلب ورزشكاران بر اين باورند كه بايد روزانه چندين نوع قرص يا آمپول ويتاميني دريافت نمايند . در اين كتاب سعي كرده ايم پاسخ برخي ازسوالات را پيرامون ويتامينها و مصرف آنها را به شما عزيزان آموزش دهيم

ويتامين چيست؟

خوب ويتامين عبارت است از عنصر ضروري براي فعاليت مناسب بدن و
عامل حياتي كه اغلب در مواد گياهي و حيواني يافت ميشود.
هر يك از ويتامينها به نوعي به شكل كاتاليزورهاي لازم براي ايجاد
واكنشهاي مورد نياز بدن و پديده توليد نسل نظير تكثير، رشد، گسترش و
حفظ فعاليتهاي حياتي و غيره به كار ميروند.

ويتامينها به دو گروه دسته بندي ميشوند كه عبارتند از:

۱ ويتامينهاي محلول در چربي : شامل ويتامينهاي A.E.D.K است.ذخيره اين گروه از ويتامينها در بدن انسان براي چندين ماه قابل نگهداري واستفاده ميباشد.
۲ ويتامينهاي محلول در آب: كه عبارتند از ويتامين C .B1.B2.B3.B6.B12 (سيانوكوبالامين)، اسيد فوليك، بيوتين و پانتوتنيك اسيد.

بهترين منبع براي به دست آوردن ويتامينها غذاها هستند

اغلب مردم در صورت داشتن تغذيه درست و اصولي قادرند ويتامين هاي
مورد نياز روزانه شان را از طريق دريافت ۱۲۰۰تا۱۵۰۰ کالری به دست آورند.

البته ورزشكاراني كه روزانه به ۲۵۰۰تا۴۰۰۰ کیلو کالری نیاز دارند به راحتي ميتوانند با مصرف دو يا سه ليوان آب پرتقال، ويتامين C نیاز خود را تامین کنند.

براي به دست آوردن ويتامينها از طريق غذا بايد روزانه از انواع مختلف
غذاها استفاده كنيم.
فكر نكنيد با مصرف قرص هاي ويتاميني بدني سالم خواهيد داشت، بلكه
سعي كنيد با پيروي از يك برنامه غذايي متعادل و مناسب، به خصوص
مصرف ميوهها و سبزيها، ويتامينهاي مورد نياز خود را تأمين كنيد.
سبزيجات و ميوه جات براي اين كار بسيار مناسب هستند؛ چون علاوه بر
ويتامينهاي مورد نياز بدن، داراي فيبر غذايي و ساير عناصر ضروري كه براي
حفظ سلامت انسان مفيد و ضروري هستند، مي باشند . اگر شما از برنامه غذايي متعادل و مناسب كه شامل شير و لبنيات، سبزي و ميوه، نان و غلات،گوشت و مقدار كمي چربي و قند مي باشد به صورت روزانه استفاده كنيد،
نيازي به مصرف قرص هاي ويتاميني نخواهيد داست . اغلب موارد استفاده ازقرصهاي ويتاميني، به علت مصرف نكردن مقادير مناسب ميوه و سبزي است.

چه كسانی به مكمل های ويتامينی نياز دارند؟

تحقيقاتي كه اخيراً صورت گرفته نشان مي دهد، برخلاف تصور اغلب
ورزشكاران، استفاده از قرص هاي ويتاميني اثرات خوبي بر بهبود وضع بدني
ورزشكار و بالا بردن بازدهي ورزشي آنها ندارد.
البته بايد توجه داشت كه بايد روزانه مقادير لازم ويتامين ها را از طريق
غذا دريافت نماييم؛ زيرا كمبود ويتامين ها در بدن ميتواند بازدهي ورزشي
فرد را كاهش دهد.
اغلب، كمبود ويتامينها در افراد مبتلا به كم اشتهايي ، كاهش ناگهاني وزن يا سوء جذب مواد مغذي و يا افرادي كه عادات غذايي نادرستي دارند،مشاهده ميشود.

تنها مورد استثنايي كه در مورد مصرف اين مكمل ها وجود دارد، ويتامين E است.ورزشكاراني كه فعاليت شديد بدني دارند ، مي ت وانند زير نظر پزشک يا متخصص تغذيه از مكمل ويتامين E استفاده كنند، زيرا به دست آوردن مقدار توصيه شده ي اين ويتامين از طريق غذاي روزانه اغلب مشكل است .

ويتامين E يك آنتي اكسيدان است و مي تواند از آسيب بافت ها در حين ورزشهاي شديد جلوگيري كند . اگر چه كمبود ويتامينها در بدن به صورت ناگهاني رخ نمي دهد، ولي برخي افراد در معرض خطر كمبود ويتامين E هستند. مكملهاي ويتاميني براي افراد زير توصيه ميشود:

افرادي كه از رژيمهاي زير۱۲۰۰ كيلو كالري در روز استفاده ميكنند؛

افرادي كه از رژيمهاي خاصي بدون تنوع غذايي استفاده ميكنند.

بيماران مبتلا به كم اشتهايي

افرادي كه مبتلا به عدم تحمل لاكتوز هستند، يعني افرادي كه با
مصرف شير و فرآورده هاي لبني احساس ناراحتي مي كنند كه اين افراد بايد از مكملهاي كلسيم و ويتامين B2 استفاده كنند؛

افرادي كه نسبت به برخي مواد غذايي آلرژي دارند مانند تخم مرغ ، توت
فرنگي، كيوي، گندم و …؛

گياهخواران:

افرادي كه فعاليت بدني بالايي دارند و از گوشت و فرآورده هاي گوشتي استفاده نمي كنند، اغلب دچار كمبود ويتامين D و ويتامين B2 , B12 ميشوند؛

خانمهاي باردار يا آنهايي كه قصد باردار شدن دارند، بايد در رژيم غذايي
خود از غذاهاي غني از اسيد فوليك و در صورت نياز از مكمل دارويي اسيد
فوليك استفاده كنند

منابع غذايي اسيد فوليك عبارتند از:

اسفناج، كلم بروكلي ، پرتقال ، عدس، جگر گوساله، لوبيا قرمز ، جوانه ي
گندم و … . اين ويتامين سبب رشد و تكامل جنين به ويژه تشكيل سيستم
اعصاب مركزي و سنتز پروتئينهاي ساختماني آن ميشود.

تنها مكمل ويتاميني توصيه شده در ورزشكاران، ويتامين E است كه يك آنتي اكسيدان قوي است و از آسيب بافتها جلوگيري ميكند.

افرادي در معرض خطر بيماري هاي قلبي و سرطان هستند و فعاليت بدني شديدي هم دارند، بايد از مكمل ويتامين E به جهت آنتي اكسيدان بودنش استفاده نمايند . برخي از مردم به غلط بر اين باورند كه براي
به دست آوردن سلامتي خود بايد رو زانه چندين قرص مولتي ويتامين
دريافتن نمايند . در حالي كه بهترين مكمل براي آنها درست و سالم غذا خوردن است و بايد توجه داشت كه مصرف مقادير زياد مكمل و ويتامين ها نميتواند كمبودهاي تغذيهاي ناشي از غلط غذا خوردن را جبران نمايد.

انتخاب مكمل ها

در مصرف ويتامينها حتماً به مقادير توصيه شده و مجاز روزانه آنها توجه
كنيد. كمبود يك ويتامين خاص در بدن انسان به ندرت مشاهده مي شود واغلب نياز به استفاده از مولتي ويتامينها وجود دارد . استفاده از مقدار كم انواع ويتامين، بهتر از استفاده ي بي رويه از يك نوع ويتامين خاص مي باشد،مگر اينكه پزشك فقط يك نوع ويتامين خاص را براي شما تجويز كند.


آثار منفی مکمل ها


مطالب این سایت می تواند برایتان مفید باشد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید