شناخت کافئین

کافئین نوعی ماده آلکالوئیدی است که بطور طبیعی در برخی مواد غذایی از جمله دانه قهوه، یافت میشود .

این ماده را به برخی انواع نوشیدنی از جمله نوشابه اضافه …چای، دانه کاکائو و میکنند. کافئین سبب ایجاد طعم تلخی میشود.

این ماده، محرک سیستم عصبی همراه با اثرات روان درمانی و همچنین تحریککننده سیستم تنفسی است.

کافئین ضربان قلب را بالا برده و ادرارآور است.

کافئین مغز را تحریک کرده، خلق را بالابرده و خستگى را برطرف میکند.

همچنین عملکرد را در سطح کارهاى ساده فکرى و کارهاى فیزیکى که نیاز به بردبارى و تحمل دارد، بهبود مىبخشد اما در مورد حرکات ظریف چنین نیست (کافئین میتواند سبب لرزش دست شده، انجام کارهاى ظریف را با اشکال رو به رو کند.)
منابع دارای کافئین را بشناسید محتوای کافئین در مواد غذایی بسیار متغیر است.

 

مواد غذایی و نوشیدنیهای متنوعی وجود دارند که دارای کافئین هستند و تنها درصد آنها با هم متفاوت است. برخی از این خوراکیها عبارتند از:

قهوه

یکی از منابع کافئین است.

سرشار از آنتی اکسیدانهاست و از همه مهمتر آسیبهای عضلانی ناشی از تمرینات را کاهش میدهد.

قهوه

چای

چای سرشار از آنتیاکسیدان است و یک چربیسوز مشهور میباشد.

یادتان باشد چای سیاه کافئین بیشتری از چای سبز دارد.

شکلات تلخ

شکلات دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم برای بدن است، اما در درصد ۷۰ بعضی موارد قند زیادی نیز دارد.

بنابراین، محصولی را انتخاب کنید که حداقل کاکائو داشته باشد و حاوی شکر کمی باشد.

نوشیدنی انرژی زا

 

این نوشیدنیها مفید بودند اگر سرشار شکر نبودند! البته موضوع دیگری که جالب است قیمت بالاتر این محصول نسبت به سایر مواد است.

قرص کافئین

اثر جانبی که این قرصها دارند این است که اگر اولین باری باشد که از این قرصها استفاده میکنید، ممکن است باعث عصبی شدن شما بشود! پس بهتر است اوایل با دز های پایین تر شروع کنید.

caffein

روش مصرف

۲۰۰ میلی گرم، نیم ساعت قبل از تمرین مصرف شود.درصورتی که خواستید بیشتر مصرف کنید، باید با فواصل زمانی باشد.

توجه:مواد کافئین دار را پیش از خواب مصرف نکنید

البته این نکته حائز اهمیت است که در افراد مختلف مقدار آن باید بیشتر باشد زیرا مقاوت به کافئین در افراد مختلف متفاوت است.

اثرات تحریک چربی سوزی افزایش قدرت انقباضی عضله افزایش حداکثر ظرفیت هوازی فرد کاهش درد عضلانی کاهش خستگی

عوارض احتمالی

از آنجایی که مصرف بیش از حد موجب مسمومیت میشود،از مصرف بیش از میلی گرم ۴۰۰ در هر وعده خودداری کنید. (مجددا این نکته را یاد آور میشویم این مقدار میتواند برای افراد مختلف متقاوت باشد.)

ممکن است برای برخی افراد، دارای عوارض جانبی احتمالی باشد مثل:

  • بیخوابی
  • بی قراری
  • تغییرات رفتاری
  • تحریک پذیری و افزایش ضربان قلب

 

زنان باردار و شیرده، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی، دیابت،گلوکوما، پوکی استخوان و بیمارانی که داروی خاصی مصرف می کنند ، قبل از مصرف مواد کافئینی بهتر است با پزشک مشورت کنند.

توجه:از مصرف طولانی مدت مواد کافئینی خودداری کنید،چون بدن با آنها سازش پیدا کرده و خواص اولیه خود را از دست میدهند


شاید مطالب زیر برایتان مفید باشد:

آثارمنفی مکمل ها

گلوتامین چیست ؟

مکمل گینر را بهتر بشناسید

آمینواسیدها


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید