کروناویروس‌ها

(نام علمی: Coronaviruses)خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدید تری همچون سارس، مرس و کووید۱۹ را شامل می‌شود.این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آن، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد. بر اساس آخرین تحقیقات دانشمندان چینی:کرونا ویروس می‌تواند دو برابر فاصله ایمن (۴.۵ متر) طی مسافت کند و حدود ۳۰ دقیقه در هوا باقی بماند.این اخبار اهمیت شدید پوشیدن ماسک در اماکن عمومی رو مشخص می‌کند‌.پس توجه داشته باشید که برخلاف توصیه خیلی از رسانه هایی که گذاشتن ماسک تاثیر زیادی ندارد اما سازمان جهانی بهداشت گذاشتن ماسک را الزامی میداند.

چطور می‌توان ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد؟

🔹دستان خود را مرتب با صابون بشویید.

🔹دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.

🔹گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.

🔹از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید.

🔹از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

دانشمندان چینی دو نوع ویروس کرونارا کشف کردند

🔸گروهی از دانشمندان چینی می گویند که موفق به کشف دو نوع ویروس جدید کرونا شده اند که یکی از آنها در مقایسه با دیگری قابلیت سرایت بیشتری دارد.

🔸نوع L که ۷۰ درصد نمونه ها را شامل می شود، «تهاجمی تر» از نوع S است، نوع S قدیمی تر از نوع L است و ویژگی ژن های آن نزدیکتر به ویروسی است که در خفاش ها تشخیص داده شده است.

🔸این گروه اعلام کردند هنوز مشخص نیست چطور نوع L از نوع S تکامل یافته و سمی تر شده است.

🔸این گروه از دانشمندان چینی به لزوم مطالعه بیشتر بر روی ژن های این ویروس اشاره کرده و هشدار می دهند که ممکن است این ویروس جهش های ژنتیکی بیشتری بکند.

💢 ویروس کرونا؛ احتمال مرگ چقدر است؟

رابرت کاف باور فعلی پژوهشگران این است که از هر هزار نفری که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، بین پنج تا چهل نفر جان خود را از دست می‌دهند. دقیق ترین تخمین ۹ نفر در هر هزار نفر است – حدود یک درصد.اما عوامل دیگری نیز دخیل است: سن، جنس، وضعیت سلامت و البته نظام خدمات درمانی محل زندگیتان.در حد یک پروژه دکترا. حتی شمردن موارد نیز کار راحتی نیست.
بیشتر موارد ابتلا به بیشتر ویروس‌ها کشف‌نشده باقی می‌مانند، چرا که خیلی از کسانی که علائم خفیفی دارند هرگز به پزشک مراجعه نمی‌کنند.ما شاهد تفاوت نرخ مرگ‌ومیر در سراسر دنیا بوده‌ایم، اما خیلی بعید است که این تفاوت به خاطر وجود نسخه‌های متفاوت ویروس در نقاط مختلف باشد.

از زمان ابتلا به ویروس کرونا هر روز دقیقاً چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

🔸روز اول: بیمار دچار تب می شود. ممکن است احساس خستگی، دردهای عضلانی و سرفه خشک هم داشته باشد. عده ی کمی از بیماران ممکن است یک تا دو روز اول دچار اسهال یا حالت تهوع شوند.

🔸روز پنجم: ممکن است نفس کشیدن برای بیمار سخت شود.

🔸روز هفتم: طبق پژوهش دانشگاه ووهان، به طور متوسط ۷ روز طول می کشد تا بیمار به مرحله ای برسد که در بیمارستان بستری شود.

🔸روز هشتم: در این مقطع، بیمارانی که از موارد شدید بیماری کرونا باشند دچار سندرم دیسترس تنفسی (سختی در تنفس) حاد می شوند.
این مشکل زمانی رخ می دهد که مایعات در ریه ها انباشته می شوند. سندرم دیسترس تنفسی حاد اغلب کشنده است.

🔸روز دهم: اگر نشانه های بیماری رو به وخامت گذاشته باشد، به احتمال زیاد بیمار به آی سی یو یا همان بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود.

🔸روز هفدهم: کسانی که از بیماری بهبود یافته باشند، به طور متوسط، بعد از گذشت دو و نیم هفته، از بیمارستان مرخص می شوند.

آیا ویروس کرونا واگیر‌دار‌تر از آنفلوانزا و سرما‌خوردگی است؟

🔹 هنوز برای مقایسهٔ قطعی خیلی زود است اما می‌دانیم که هر دو ویروس بسیار واگیر‌دار هستند.

🔹به طور میانگین هر فرد مبتلا به ویروس کرونا دو تا سه نفر دیگر را هم آلوده می‌کند، در‌حالی‌که ویروس سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا معمولاً به طور میانگین فقط به یک نفر دیگر انتقال پیدا می‌کند.

🔹 البته افراد مبتلا به سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا به سرعت بیشتری بیماری را انتقال می‌دهند، پس می‌‌توان گفت هر دو ویروس به راحتی گسترش پیدا می‌کند.

  • آیا ورزش در دوران شیوع ویروس کرونا بلامانع است؟

انجام تمرینات ورزشی در زمان شیوع کرونا ویروس در افراد سالم و بدون بیماری زمینه به شرط رعایت بهداشت فردی و پیروی از دستورالعمل های کشوری در خصوص سالن های ورزشی و باشگاه ها، بی خطر می باشد:

۱ .دستگاه های ورزشی باید برای استفاده هر فرد و روزانه حداقل دو بار ضدعفونی شوند.

۲ .تهویه سالن ها به طور مرتب و بر اساس راهبردهای دستورالعمل کشوری کنترل شده   باشد

۳ .فاصله ایمن در ورزش همگانی داخل سالن با توجه به افزایش فعالیت تنفسی به حداقل دو متر بین هر ورزشکار افزایش یابد.

۴ .کفپوش ها و تشک ها برای استفاده هر فرد و حداقل روزی دو بار تمیز و ضدعفونی شوند.

۵ .هر ورزشکار حتی االمکان از تشکچه) مت(اختصاصی خود استفاده کند.

۶ .دستگیره درب ها، آسانسور، کمد های رختکن ها و کلیه سطوحی که در معرض تماس مستقیم مراجعین و ورزشکاران هستند به طور مرتب و حداقل روزی دو بار تمیز و ضد عفونی شوند.

  • آیا افرادی که در حال حاضر مبتلا به عفونت ویروسی سیستم تنفسی مثل کرونا هستند می توانند ورزش کنند؟

در این زمینه، ورزشکاران مبتلا به بیماری ویروسی به دو گروه تقسیم شوند: افرادی که علائم آنها محدود به یک سیستم، معمولاً دستگاه تنفسی فوقانی است و دسته دوم افراد دارای علائم عمومی.

ورزشکار مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که به صورت گلودرد خفیف، آبریزش بینی یا سردرد تظاهر می یابد و بدون تب است، اجازه انجام تمرینات ورزشی با شدت خفیف تا متوسط را دارد. ورزشکار می تواند فعالیت های ورزشی را با نیمی از شدت قبل و برای ۱۰ دقیقه آغاز کند. اگر علائم بدتر نشود، جلسه تمرینی می تواند درحد تحمل ادامه یابد و اصلاح برنامه تمرینی می تواند به صورت کاهش تمرینات بی هوازی یا استقامتی در طول دوره بیماری باشد.

در مطالعالت نشان داده شده است که انجام تمرینات ورزشی با این شدت درافرادی با آمادگی متوسط و فعال از لحاظ فعالیت فیزیکی، که دارای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند، باعث افزایش مدت یا شدت بیماری نمی شود.

 آن دسته از ورزشکاران با علائم سیستمیکی  مثل ضعف عمومی، خستگی بیش از حد، درد عضلانی، درجه حرارت بیش از ۳۸ درجه (۱۰۰ درجه فارنهایت) یا ضربان قلب در حال استراحت ۱۰ ضربان بالاتر از حد نرمال، باید تا هنگامی که علائم و نشانه های سیستمیک به حالت عادی برسد یا نزدیک شود، از انجام هرگونه فعالیت ورزشی حرفه ای و شرکت در مسابقه خودداری کنند و شروع مجدد فعالیت باید به تدریج و آهسته صورت گیرد. چرا که انجام ورزش شدید هنگام عفونت، با افزایش خطر گرمازدگی، سندرم خستگی بعد از عفونت ویروسی و میوکاردیت ویروسی همراه می باشد.

ویتامین D درمان کرونا نیست

📢 دستورالعمل مصرف ویتامین دی برای مقابله با کرونا

◀️ پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستورالعملی برای مصرف ویتامین دی ارائه کرده است.

« در این شرایط بحرانی، به هیچ وجه نیازی به اندازه‌گیری آزمایشگاهی سطح سرمی ویتامین دی نیست. در صورتی که طی چند ماه گذشته، در حال مصرف یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی در ماه بوده‌اید، به همین صورت ادامه دهید: یعنی یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی در ماه. این توصیه برای کودکان دو تا ۱۲ سال به میزان یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی هر دو ماه یک بار است. در غیر این صورت، بدون نگرانی،نیاز به  مصرف ویتامین Dندارید.


مواردی که برای مقابقه با این ویروس نیازبه آگاهی دارید:

ویتامین

تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش درخانه


 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید