انگیزشی و روانشناختی

چگونه می توان با استرس شغلی کنار آمد؟

استرس شغلی

چگونه می توان با استرس شغلی کنار آمد و تعادل سالم بین کار و زندگی را حفظ کرد؟

کار ما بخش قابل توجهی از زندگی ما را به خود اختصاص می دهد. همه‌گیری کووید-۱۹ باعث معرفی مجموعه‌های اداری کار از خانه شد، که تعادل کار و زندگی را برای تعداد زیادی از مردم به خطر انداخته است.

مؤسسه ملی ایمنی و استرس شغلی (NIOSH)، استرس شغلی را به عنوان «واکنش‌های فیزیکی و احساسی مضری که زمانی رخ می‌دهد که الزامات شغل با قابلیت‌ها، منابع یا نیازهای کارگر مطابقت ندارد» تعریف کرده است.

طبیعی است که استرس شغلی شما طاقت فرسا باشد و بر سبک زندگی و سلامت شما نیز تأثیر بگذارد. می توانید در مورد مقابله با استرس شغلی بیشتر بیاموزید تا آن را بهتر درک کنید و همچنین به شیوه ای بهتر با آن مقابله کنید.

دلایل استرس کاری چیست؟

استرس مربوط به شغل می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. استرس روی هر فرد متفاوت تأثیر می گذارد و در هر فرد به طور متفاوتی ایجاد می شود. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل استرس کاری آورده شده است:

ساعات کار خیلی طولانی است

ساعات کار طولانی به عنوان عامل اصلی ایجاد استرس برای افراد در محل کار نسبت داده شده است. حتی قبل از شیوع بیماری همه گیر، ساعات کاری طولانی واقعاً مردم را می سوزاند و اجبار به این ساعات طولانی بر سلامت جسمی و روانی تأثیر منفی می گذارد. تنظیمات اداری کار از خانه حتی ساعات کار طولانی تری را ایجاد می کند زیرا بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند کارمندان بیشتر کار کنند زیرا آنها در خانه خود راحت هستند.

جبران ناکافی

هر کارمندی که ساعت های طولانی کار می کند و سخت کار می کند، انتظار جبران منصفانه دارد. با این حال، عواملی مانند اقتصاد، استثمار و یا جمعیت بالای کشور منجر به جبران ناکافی غرامت برای تعداد زیادی از کارگران شده است. سخت کوشی بدون داشتن منافع اقتصادی، واقعاً می تواند فرد را بسوزاند و به سلامت روان او آسیب برساند.

فقدان احترام

مافوق ها و همکاران بی ادب در محل کار در دنیای شرکت ها امری عادی هستند. وقتی فردی مورد بی احترامی قرار می گیرد یا با بی احترامی مواجه می شود، به طور خودکار یک محیط کاری نامطلوب ایجاد می کند. محیط کاری نامطلوب نیز با مسائلی مانند آزار و اذیت و قلدری ایجاد می شود. این عوامل منجر به ایجاد استرس در افراد می شود.

ضرب الاجل های غیر واقعی

ضرب‌الاجل‌های سخت در محل کار بخشی از هر شغلی است، با این حال، زمانی که فردی با تقاضای فزاینده‌ای برای رعایت موعد مقرر همراه با مسئولیت‌های متعدد در محل کار مواجه می‌شود، فشار به سر او وارد می‌شود و بر سلامت جسمی و روانی او تأثیر منفی می‌گذارد. ضرب الاجل های غیر واقعی باعث استرس شغلی هر کارگری در هر زمینه کاری می شود.

عدم کنترل بر کار

ما اغلب هیچ کنترلی بر کارهایی که باید در شغل خود انجام دهیم نداریم. ما باید دستورالعمل های دقیق، قوانین کاری، زمان بندی کار و ناتوانی در ایجاد تغییرات در آنها را دنبال کنیم. این عوامل می تواند منجر به احساس درماندگی و استرس شود که بر سلامت فرد تأثیر می گذارد.

درک دلایل استرس شما در حرکت به سمت مدیریت استرس شغلی شما بسیار مفید است.

چگونه می توانید استرس شغلی را در دفتر خود مدیریت کنید؟

مدیریت استرس کار چندان آسانی نیست، اما اگر این نکات را دنبال کنید، می توانید به خودتان کمک کنید:

عواملی که به شما استرس می دهند را بنویسید

اگر در محیط اداری خود احساس خستگی می کنید، سعی کنید دلایل استرس خود را یادداشت کنید. نوشتن عوامل استرس زا می تواند به شما کمک کند تا چیزها را کنار بگذارید و ذهن خود را پاک کنید. نوشتن رویدادهایی که بر شما تأثیر می گذارد می تواند به شما کمک کند تا آنها را بهتر در ذهن خود بسنجید.

زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید

مدیریت زمان موثر می تواند به شما در مدیریت مسئولیت های دشوار در محل کار کمک کند و با برنامه کاری خود هماهنگ باشید. اگر با ایجاد یک روال، زمان خود را به خوبی مدیریت کنید، می توانید در زمان کار صرفه جویی کنید و کار را سریعتر انجام دهید. سعی کنید فهرستی از کارهای مهم را که ابتدا باید انجام دهید، تهیه کنید و چندین کار را از بشقاب خود دور نگه دارید.

آرامش ذهن خود را تمرین کنید

زمانی که در محل کار بسیار استرس دارید و فشار شدیدی را احساس می کنید، ذهن خود را از کار دور کنید. نفس عمیق بکشید و به خود اطمینان دهید که کار شما مهمترین بخش زندگی شما نیست. اگر مضطرب هستید سعی کنید حتی ۵ دقیقه در دفتر خود مدیتیشن کنید تا ذهن خود را دوباره متعادل کنید.

با نماینده منابع انسانی خود تماس بگیرید

اگر عوامل خارجی مانند آزار و اذیت یا قلدری باعث ایجاد استرس در دفتر شما می شود، همیشه می توانید بروید و با نمایندگان منابع انسانی خود در تماس باشید. نمایندگان منابع انسانی برای کمک به شما در مقابله با چنین شرایطی در محل کار حضور دارند.

مدیریت استرس کاری در خانه

استرس کار در خانه به همان اندازه استرس کار در دفتر چالش برانگیز است. می‌توانید این نکات را دنبال کنید تا به خودتان کمک کنید استرس را به روشی سالم مدیریت کنید:

یک فضای اختصاصی برای کار حفظ کنید

یک فضای جداگانه برای کار در خانه شما یک راه عالی برای انجام سریعتر کار است. به جای اینکه روی تخت خود بنشینید یا مکرراً در اطراف حرکت کنید، فضا را با کار خود مرتبط کنید. این عادت همچنین ذهن شما را هماهنگ می کند تا هر زمان که در محل کار خانه خود می نشینید وارد حالت کار شوید.

برای کار یک روال را دنبال کنید

کار از خانه می تواند منجر به عدم تعادل در روال شما شود. سعی کنید یک برنامه زمانی برای کار داشته باشید تا بتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و بتوانید کار خود را سریعتر انجام دهید.

زمانی که احساس می کنید بیش از حد کار می کنید، در این بین استراحت کنید

بین کار خود استراحت های کوچکی داشته باشید و حتی از تمرینات کششی کوچک برای جوان سازی ذهن خود استفاده کنید. کار بیش از حد خود، حتی در خانه، عادت سالمی نیست. به هیدراته کردن خود ادامه دهید و زمانی که بیش از حد استرس دارید، برای مدت کوتاهی از محل کار خود دور شوید.

خواب مناسب داشته باشید

سعی کنید ساعت های کافی بخوابید و سعی کنید به دلیل مدیریت ضعیف زمان، کار خود را به ساعات طولانی تری افزایش ندهید.

تعادل کار و زندگی چیزی است که هر بزرگسال در این سبک زندگی سریع با آن دست و پنجه نرم می کند. استرس شغلی عامل اصلی بیماری های جسمی و همچنین بیماری های روانی است. تنظیمات اداری کار از خانه ممکن است راحت به نظر برسند، اما بار استرس زیادی را به همراه دارد.

به یاد داشته باشید که سلامت شما عامل مهم تری در زندگی شما نسبت به کاری است که انجام می دهید. سعی کنید اجازه ندهید محیط شما روی شما تاثیر بگذارد. مدیتیشن منظم و یوگا می تواند کمک زیادی به مدیریت استرس کند.


بیشتر بدانید:

ارتباط بین استرس و تیروئید را بشناسید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *