انگیزشی و روانشناختی

هدف گذاری SMART چیست؟

SMART

🔴هدف گذاری SMART چیست؟

اهداف بخشی از هر جنبه ای از کسب و کار/زندگی هستند و حس جهت گیری، انگیزه، تمرکز واضح و روشن کردن اهمیت را ارائه می دهند. با تعیین اهداف، هدفی را برای خود فراهم می کنید تا به آن هدف بپردازید. هدف SMART برای کمک به تنظیم هدف استفاده می شود. SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Achievable, Realistic, and Timely است. بنابراین، یک هدف SMART همه این معیارها را در بر می گیرد تا به تمرکز تلاش شما و افزایش شانس دستیابی به هدف کمک کند.

🔺اهداف SMART عبارتند از:

🎗️خاص: به خوبی تعریف شده،
🎗️واضح و بدون ابهام قابل اندازه گیری: با معیارهای خاصی که پیشرفت شما را در جهت دستیابی و برنامه ریزی برای اهداف سازمانی می سنجد
🎗️دست یافتنی: دست یافتنی و غیرممکن نیست
🎗️واقع بینانه: در دسترس، واقع بینانه و مرتبط با هدف زندگی شما
🎗️به موقع: با یک جدول زمانی کاملاً مشخص، شامل تاریخ شروع و تاریخ هدف. هدف ایجاد فوریت به منظور برنامه ریزی برای مدیریت زمان است.
smart و okr

smart و okr


تفاوت روش برنامه ریزی okr و smart


 

🔴ویژگی های و روش به کار گیری هدف گذاری smart

اهداف SMART خاص

اهدافی که خاص هستند شانس بسیار بیشتری برای تحقق دارند. برای مشخص کردن یک هدف، پنج سوال باید در نظر گرفته شوند:

چه کسی: چه کسی در این اهداف اصولی نقش دارد؟ چه چیزی: من می خواهم چه چیزی را انجام دهم؟ کجا: کجا باید به این هدف گذاری اصولی و معنی دار رسید؟ کی؟: کی؟می خواهم به این هدف گذاری اصولی و معنی دار برسم؟ چرا: چرا می خواهم به این اهداف دست یابم؟

🔺اهداف هوشمند قابل اندازه گیری

یک هدف SMART باید معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت داشته باشد. اگر معیاری وجود نداشته باشد، نمی توانید پیشرفت خود را تعیین کنید و اگر در مسیر رسیدن به هدف خود باشید. برای اینکه یک هدف قابل اندازه گیری باشد، از خود بپرسید:

چند/چند؟ چگونه بفهمم به هدفم رسیده ام؟ شاخص پیشرفت من چیست؟

🔺اهداف هوشمند قابل دستیابی

یک هدف SMART باید دست یافتنی و قابل دستیابی باشد. این به شما کمک می‌کند راه‌هایی را بیابید که می‌توانید آن هدف را محقق کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. دستیابی به هدف باید بیشتر شود تا شما احساس چالش کنید، اما آنقدر خوب تعریف شود که بتوانید واقعاً به آن برسید. از خودت بپرس: آیا منابع و قابلیت های لازم برای رسیدن به هدف را دارم؟ اگر نه، چه چیزی را از دست داده ام؟ آیا دیگران قبلاً آن را با موفقیت انجام داده اند؟

🔺اهداف هوشمند واقع بینانه

یک هدف SMART باید واقع بینانه باشد، زیرا با توجه به منابع و زمان موجود می توان به هدف به طور واقع بینانه دست یافت. اگر باور داشته باشید که می توان به آن رسید، یک هدف SMART به احتمال زیاد واقع بینانه است. از خودت بپرس: آیا هدف واقع بینانه و در دسترس است؟ آیا هدف با توجه به زمان و منابع قابل دستیابی است؟ آیا می توانید برای رسیدن به هدف متعهد شوید؟

🔺اهداف هوشمند به موقع

یک هدف SMART باید محدود به زمان باشد زیرا دارای تاریخ شروع و پایان است. اگر هدف محدود به زمان نباشد، احساس اضطرار و در نتیجه انگیزه کمتری برای رسیدن به هدف وجود نخواهد داشت. پس برنامه ریزی برای مدیریت زمان مهم است، از خودت بپرس: آیا هدف من ضرب الاجل دارد؟ تا چه زمانی می خواهید به هدف خود برسید؟

🔴مزایا و معایب هدف گذاری smart

مزایا:جهت را فراهم می کند/به ایجاد اهداف کمک می کند. نقاط قوت و ضعف شما را ارزیابی می کند. به شما انگیزه می دهد. شما را از منطقه آسایش خود خارج می کند و شما را مجبور به اقدام می کند. برای دستیابی به یک هدف فوق العاده مفید است.

به حفظ تمرکز فرد روی نتیجه دلخواه کمک می کند. ابزار تقویت کننده عملکرد/ حوزه هایی را که باید بهبود دهید را مشخص می کند. با نظارت بر پیشرفت خود، احساس رضایت به شما دست می دهد. باعث صرفه جویی در زمانی می شود که در غیر این صورت ممکن است در فعالیت هایی که هدف گرا نیستند تلف شود.

معایب:اگر دنبال نشود می تواند دلسرد کننده باشد. ممکن است فشار غیر ضروری ایجاد کند. اگر در رسیدن به اهداف خود شکست بخورید، احساس ناامیدی/احساس شکست خواهید داشت. تعیین اهداف گاهی اوقات می تواند مانع از خلاقیت شما در زمینه های دیگر شود زیرا تمام تمرکز شما ممکن است به سمت اهداف شما هدایت شود.

🔴نظریه هدف گذاری لاک

در دهه ۱۹۶۰، ادوین لاک نظریه انگیزش تعیین هدف را مطرح کرد. این تئوری بیان می کند که تعیین هدف اساساً با عملکرد کار مرتبط است. بیان می کند که اهداف خاص و چالش برانگیز همراه با بازخورد مناسب به عملکرد بالاتر و بهتر وظایف کمک می کند.


برنامه ریزی OKR برای آینده موفق


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *