انگیزشی و روانشناختی

برنامه ریزی OKR برای آینده موفق

برنامه ریزی okr
OKR که مخفف Objectives و Key Results است، یک تکنیک برنامه ریزی و تعیین هدف است که توسط اینتل و گوگل معروف شده است. OKR ها اهداف تهاجمی را نشان می دهند و گام های قابل اندازه گیری را برای دستیابی به آن اهداف تعیین می کنند. آنها معمولاً برای تعیین اهداف فصلی استفاده می شوند، اما می توانند برای برنامه ریزی سالانه نیز استفاده شوند.

🔴برنامه ریزی OKR چیست؟

اگر با OKR ها تازه کار هستید، آنها را به عنوان اندازه گیری هایی مشابه KPI (شاخص های کلیدی عملکرد) در نظر بگیرید. با این حال، OKR ها تمایل دارند بر اهداف تجاری بالاتر متمرکز شوند و روند مدیریت آنها کمی متفاوت است.

ابتدا، به اهدافی که می توانند در OKR ها وارد شوند را بررسی خواهیم کرد:

 

🔺اهداف(Objectives) به عنوان “O” در OKR، اهداف ضروری هستند. اهداف شما باید آرزومند باشند. مثال: با موفقیت یک سری وبینار جدید راه اندازی کنید.

🔺نتایج کلیدی(Key results) به عنوان “KR” در OKR، نتایج کلیدی سه تا پنج موردی را که برای تحقق هدف باید اتفاق بیفتد را توصیف می کند. مثلا: نتیجه کلیدی اول: تمام محتوا را برای موضوعات وبینار برنامه ریزی و نهایی کنید. نتیجه کلیدی دوم: رشد مخاطبان تا ۲۰ درصد یا بیشتر در سه ماه آینده. نتیجه کلیدی سوم: پس از هر وبینار، یک برنامه بازاریابی بعدی برای توسعه ایجاد کنید.

🔺ابتکارات (Initiatives)ابتکارات نیز به عنوان برنامه ها شناخته می شوند، وظایف کوچکتری هستند که برای دستیابی به هر نتیجه کلیدی باید انجام دهید. مثال: برای برنامه ریزی و نهایی کردن تمام محتوا برای موضوعات وبینار (نتیجه کلیدی یک)، اقدامات زیر برای این هفته فهرست شده است: در مورد موضوعات وبینار رای دهید سه طرح اولیه را ایجاد کنید هر وبینار را نام ببرید.

استفاده از OKR

استفاده از OKR

 

🔴فرآیند OKR

همانطور که تیم شما ابتکارات فردی را تکمیل می کند، شما همچنین در نتایج کلیدی پیشرفت می کنید، که شما را به دستیابی به اهداف کلی خود نزدیک می کند. هنگامی که به همه اهداف دست یافتید، فرآیند OKR دوباره شروع می شود، با برنامه ریزی OKR های خود، توسعه آنها، بررسی آنها در عمل، و انجام پس از مرگ برای بحث در مورد برد و باخت شروع می شود.

🔴برنامه ریزی برای OKR

هنگام برنامه ریزی برای OKR های خود، چهار مرحله کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

🔺ماموریت و چشم انداز را دوباره بررسی کنید. این اولین قدم برای همسو نگه داشتن اهداف شما با بیانیه چشم انداز شرکت و ارزش های کلی مهم است.

🔺ذینفعان و رهبران OKR ها را تعیین کنید. قبل از شروع رسیدن به اهداف، تصمیم بگیرید که چه کسی باید بحث های برنامه ریزی OKR شما را رهبری کند. این ممکن است مدیر عامل، مدیر عملیات، رهبر تیم یا مدیر پروژه/حساب شما باشد.

🔺چالش هایی که باید با OKR ها حل شوند را درک کنید. دانستن اینکه شرکت شما در تلاش است بر چه چالش هایی غلبه کند، هنگام دستیابی به اهداف، نتایج کلیدی و ابتکارات مفید است. سعی کنید از تیم رهبری خود در مورد بزرگترین چالش های شرکت به توافق برسید.

🔺سایر اطلاعات مفیدی را که ممکن است در تنظیم OKR مورد نیاز باشد، جمع آوری کنید. تعیین جدول زمانی، اولویت ها، ظرفیت و هر اطلاعات مفید دیگری در این مرحله انجام می شود.

🔴OKR ها و توسعه برنامه ریزی برای آینده

در مرحله بعد، به توسعه OKR های خود می روید. این شامل موارد زیر خواهد بود:

🔺(Identifying objectives transparently ) شناسایی اهداف به صورت شفاف :OKR های شما هرگز نباید یک راز باشد. شما می‌خواهید که همه اعضای تیم پروژه در یک صفحه باشند، و بحث در مورد OKR می‌تواند باعث همسویی شود، همکاری را تشویق کند، و شما را بیشتر در قبال OKR‌های خود مسئول نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که همه مشارکت کنندگان و ذینفعان همه اهداف را درک کرده و با آنها موافق هستند.

🔺(Quantifying key results)کمی کردن نتایج کلیدی :هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، تصمیم بگیرید که برای تحقق کامل آن هدف به چند نتیجه کلیدی نیاز دارید. سه تا پنج نتیجه کلیدی برای هر هدف توصیه می شود.

🔺(Setting timelines and determining stakeholders) تعیین جدول زمانی و تعیین ذینفعان: در مرحله بعد، در مورد یک جدول زمانی معقول برای تکمیل هر OKR تصمیم می گیرید و آنها را به افراد یا تیم ها اختصاص می دهید تا با آنها مقابله کنند.

OKR ها می توانند شرکت شما را در همان صفحه نگه دارند

OKR ها می توانند به کسب و کار شما کمک کنند تا روی تصویر بزرگ متمرکز بماند و اهدافی را که ممکن است فکر می کردید دور از دسترس هستند، محقق کند. با کمک یک ابزار ردیابی خوب مانند Workfront، ایجاد، ردیابی و یادگیری از OKR ها آسان تر از همیشه است، در حالی که کل شرکت شما را حول یک چشم انداز مشترک و یک برنامه قابل دستیابی گرد هم می آورد. در یک تور محصول شرکت کنید Workfro را ببینید.

🔴مزایای استفاده از OKR

  • کارکنان خود را با اهداف شرکتی خود هماهنگ و مرتبط کنید
  • به هر تیم و فردی جهت روشنی بدهید
  • افزایش بهره وری از طریق تمرکز بر اهداف پیشرفت منظم به سمت اهداف را دنبال کنید
  • تصمیمات موثرتر و آگاهانه تری بگیرید
  • دستیابی به اندازه گیری، مسئولیت پذیری و شفافیت از به روز رسانی های هفتگی منظم برای به دست آوردن بینش و بینش استفاده کنید
  • ببینید چگونه پیشرفت هدف با چشم‌انداز، استراتژی و اولویت‌های اصلی شرکت مطابقت دارد
  • در تعیین اهداف روشن و مشخص موثر باشید
  • موفقیت و اجرا را با مسئولیت پذیری و شفافیت بیشتر مدیریت کنید

 


تفاوت روش برنامه ریزی okr و smart


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *