سلولیت به تجمع بد شکل چربی‌هایی گفته می‌شود که در سوخت و ساز آن ها اختلال بهخ وجود آمده است. ‌این چربی‌ها به همراه برخی مواد سمی در زیر پوست رسوب می‌‌کنند که این مشکل بیشتر در خانم ها رایج است.سلولیت تنها در خانم‌هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند وجود ندارد ، بلکه زنان لاغر و یا آن هایی که از وزن‌ ایده‌آلی برخور دارند نیز ممکن است سلولیت داشته باشند.

دلایل تشکیل سلولیت

  1. وراثت
  2. سیگار کشیدن
  3. جریان ناکافی سیستم لنفاوی
  4. جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی
  5. در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به مقدار زیاد
  6. عدم فعالیت بدنی
  7. رژیم غذایی نامناسب
  8. تغییرات هورمونی
  9. افزایش چربی بدن
  10. کاهش آب بدن
  11. پایین امدن سوخت ساز بدن

⭕️چرا مردان کمتر سلولیت دارند؟

در مرد‌ان به دلیل طرز قرار گرفتن فیبر‌های بافت همبند در زیر پوست‌شان وهمچنین به این دلیل‌ که پوست محکم‌تری دارند سلولیت یا ندارند.،یا بسیار کم دارند. این فیبر‌ها به جای‌ اینکه به ‌صورت متقاطع قرار گیرند،به‌ صورت عمود بر پوست قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تشکیل سلولیتی چربی در زیر پوست‌شان اتفاق نمی‌‌افتد.دلیل دیگر هورمون‌ها هستند.هورمون‌ها یکی از عوامل عمده در تنظیم و تعدیل سوخت و ساز و ذخیره چربی‌ها در زیر پوست می‌باشند.

⭕️سلولیت و دلایل بوجود آمدن آن در خانم ها چیست⁉️

🔹یکی‌ از عارضه های دردناک بین خانم هاسلولیت هست ، یکی از دلایل شایع سلولیت مسایل هورمونی استروژنی بین خانم ها ست …وقتی خانم ها به دوره منوپاز یا همان یائسگی نزدیک می شوند به خاطر کاهش هورمون های عضله ساز ، سلولیت تشدید میشه …سابق گفتیم که خانم ها قبل از رسیدن به این دوره باید وضعیت هورمون های خود را چک کنند.

🔹عامل دیگر کاهش تولید کلاژن هست ،کلاژن به پروتئین سفت کننده پوست معروف هست و گاهی هم پروتئین جوانی می گویند ،از دلایل کاهش این پروتئین افزایش سن هست…خانم هایی که سیگار می کشند کلاژن کمتری نسبت به بقیه خانم ها دارند و باعث چین چروک‌ پوستی دور چشم و‌ سلولیت اندام تحتانی خواهند شد.

🔹عامل دیگر ضعیف شدن جریان خون کم در قسمت پایین تنه ست که سیرکولاسیون می گویند .هنگام تمرین قسمت سلولیت رو ماساژ بدید تا جریان خون در این قسمت ها بیشتر بشه.و از حرکات کامپاند استفاده کنید.

🔹عامل دیگر ،شل شدن عضلات بدن هست که به ورزش های هوازی و ایروبیک علاقه دارند و می دانیم کمتر در این رشته ها عضله سازی میشه نسبت به رشته های مقاوتی …نبود عضلات قوی در بدن باعث کم شدن متابولیسم خواهد شد …تحقیقات نشان داده خانم هایی که قبل از رسیدن به چهل سالگی سابقه بدنسازی داشتند خیلی کمتر نسبت به ورزش های استقامتی دچار عارضه سلولیت خواهند شد

🔹درمان کامل و قطعی سلولیت وجود نداره…خانم ها اگر یکم نگران آینده باشند به طور حتم میشه پیشگیری کرد ولی درمان کامل سلولیت وجود نداره …کرم ها و دستگاههایی هم که تو این زمینه تبلیغ میکنند فقط تا حدود خیلی کم تاثیر گذار هستند … با رعایت رژیم غذایی و ورزش مداوم و منظم می شودو روند رو به رشد سلولیت رو کاهش میدهد.

 

⭕️رابطه کاهش وزن وکاهش سلولیت

اضافه وزن یکی از دلایل بروز سلولیت است پس بهتر است مراقب باشید که وزن تان ثابت بماند. البته اگر اضافه وزن دارید،باید وزن کم کنید. فعالیت جسمی و ورزش به شما کمک می‌کند تا توده های چربی که سلولیت هم جزء آنهاست از بین ببرید. کاهش وزن در افرادی که دچار اضافه وزن و سلولیت هستند، به کاهش ظاهر ناخوشایند سلولیت کمک می کند زیرا وقتی که وزن کم می کنیم، اندازه سلول های چربی کاهش پیدا می کند و سلول های چربی زیر پوستی فشار کمتری رو به پوست وارد می کنند. در نتیجه، پستی وبلندی های ناشی از سلولیت، کمتر دیده می شوند.

 

درمان

برس زدن پوست

یكی از مهمترین روش های كاهش سلولیت، برس زدن پوست است.
بهتر است این كار هر روز قبل از استحمام انجام شود. برس در ابتدا باید با فشار كمی روی پوست قرارگیرد و پس از مدتی فشار افزایش یابد. برس پوست باید از پاها شروع شود و جهت آن به سمت قلب باشد. مدت زمان لازم برای این فرآیند باید حدود” ۵″ دقیقه باشد، در این حالت پوست گل بهی رنگ می شود كه نتیجه اثر بخشی آن است. برس پوست كاملا شخصی است و باید هفته ای یك بار شسته شود.

ماساژ پوست

ماساژ پوست با تحریك جریان لنفی به كاهش سلولیت كمك می كند.روش های درمانی مانند استفاده از كرم های برطرف كننده سلولیت، لیپوساكشن، لیزر، تحریك الكتریكی و حرارت درمانی نیز وجود دارند كه خیلی توصیه نمی شوند و ممكن است در برخی مواد علایم سلولیت را تشدید كنند.
محققان استفاده از غذاهایی با فیبر بالا و بدون چربی و شكر را در كاهش سلولیت موثر می دانند. نوشیدن آب كافی، فعالیت بدنی و كاهش وزن نیز در رفع سولیت موثر است.

 

❌ورزش‌هایي براي از بين بردن سلوليت❌

سلولیت چربی زیر پوستی است و تنها راه از بین بردن آن چربی سوزی است. سلولیت مخرب زیبایی است، فرقی ندارد اضافه وزن داشته باشید یا خیر. تجمع چربی زیر پوست، باعث خواهد شد تا پوست از حالت طبیعی خود خارج شده و شکل بسیار زنندهای به خود بگیرد. استفاده از کرم‌های جادویی یا درمان‌های غیر عادی، هیچقوت در خلاصی از شر سلولیت، به شما کمک نخواهد کرد؛ تنها بعضی‌شان باعث خواهد شد تا سلولیت بصورت موقتی ناپدید شود.

بهترین راه درمان سلولیت این است که برنامه‌ی غذایی‌تان را اصلاح کنید و ورزشتان را هم بیشتر کنید. درست است که این راه، راه سریعی نیست، اما به مقدار خیلی زیادی ظاهر سلولیت شما را بهبود خواهد بخشید، و در طولانی مدت، بهتر از هر چیز دیگری عمل خواهد کرد.

ورزش کردن، هم به شکل استقامتی و هم قدرتی، بهمراه تمرینات کاردیو که ضربان قلبتان را افزایش می‌دهد، به شما کمک خواهد کرد تا وزن کم کنید، عضلاتتان را سفت و خوش فرم کنید، سوخت و سازتان را زیاد کنید و بدنتان را به یک ماشین چربی سوز تبدیل کنید.

✔️این نکته‌ی مهمی است که بدانید ورزش کردن به تنهایی معجزه نمی‌کند. هیچ ورزشی اگر با اصلاح برنامه‌ی غذایی همراه نباشد نمی‌تواند سلولیت شما را محو کند. باید منظما ورزش کنید و در نگهداری از روتین ورزشی و غذایی خود ثابت قدم باشید تا تاثیر مطلوب ببینید. اگر مایلید با ورزش هایی آشنا شوید که بهبود شرایط سلولیت شما را ضمانت می‌کنند با ما همراه باشید.

١)دويدن

ورزش کلاسیک دویدن یا پیاده روی سریع، برای افزایش ضربان قلب، و تبدیل بدن شما به آن ماشین چربی سوزی که قبلا اشاره کردم، همیشه انتخاب خوبی است. ارزان، موثر، فراگیر و کلی خوبی‌های دیگر.

۲)تمرین گام بلند

تمرین گام بلند (lunges)، عضلات ران و باسن را هدف قرار می‌دهد، یعنی مناطقی که صرفنظر از اینکه اضافه وزن دارید یا نه، بیشتر از اندام های دیگر مستعد سلولیت هستند.

چند قدمی با گام های بلند راه بروید، گام بلند ۳۶۰ درجه را امتحان کنید (یعنی گام بلند از جلو، عقب و از پهلو بطور متناوب)، و با نگاه داشتن وزنه در دست هایتان بلند بلند گام بردارید. اگر این تمرین را با تمرینات دیگر ترکیب کنید، و همچون یک روتین رقص با آن برخورد کنید برایتان خسته کننده نخواهد بود.

۳)تمرین اسکات

اسکات هم همچون تمرین گام بلند، توده‌ی عضلات شما در ناحیه‌ی بالایی ران‌هایتان را بهبود می‌بخشد. درست است که اسکات چربی‌های جمع شده در زیر پوست که مسبب ایجاد سلولیت هستند را کاهش نمی‌دهد، اما به رشد و سفت شدن عضلات پاهایتان که منتظر ظاهر شدنشان بودید، کمک می‌کند.

۴)تمرین بارپی

تمرین بارپی (burpee) را میتوان پادشاه تمرینات ابتدایی نامید، زیرا در عین سادگی تمرینی است که بسیار تقویت کننده است. ترکیبی از اسکات، شنا سوئدی و پرش، پاهای شما را تقویت می‌کند، و اگر سلسله‌وار و سریع تکرارش کنید، باعث می‌شود تا ضربان قلبتان تنظيم شود.

 

🔰مقابله با سلولیت با تردمیل

🅾️1⃣تردمیل خودتونو روی شیب ۱۰درصد تنظیم کنید و روی اون قرار بگیرید و به مدت ۴ دقیقه تند پیاده روی خودتونو اغاز کنید.

🅾️2⃣تردمیل خودتونو خاموش کنید از روی دستگاه با احتیاط خارج بشید به مدت یک دقیقه هر انچه در توانتو حرکت اسکوات رو انجام بدید.

🅾️3⃣دوباره روی تردمیل قرار بگیرید این بار با همون شیب به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید.

🅾️4⃣این روند را در ۳الی ۵ ست به انجام برسونید.

🅾️5⃣توصیه: با توجه به تجربه ورزشی و توانایی ورزشیتون انجام بدید زیاده روی نکنید.

 

✳️✳️تفاوت چاقی با سلولیت

🔹چاقی :عبارت است از افزایش وزن به همراه تجمع چربی که بیشتر در نواحی شکم رخ میدهد و بدون درد بوده و ناهمواری در سطح پوست فرد ایجاد نمی نماید .
🔹 همچین این نکته را می بایست در نظر داشته باشید که احتمال بروز چاقی در هر دو جنسیت زن و مرد یکسان می باشد .

🔹سلولیت : این عارضه به صورت تجمع چربی و در بعضی از حالات بدون افزایش وزن بوده و در نواحی خاصی از بدن به همراه تغییرات بافت همبند و ایجاد ظاهر ناهموار ( پوست پرتقالی ) می باشد و اکثرا در خانم ها ایجاد می گردد و به ندرت در آقایان مشاهده میشود و جهت درمان آن رژیم های غذایی موثر نمی باشند .

🔹در حقیقت سلولیت علاوه بر چربی شامل تجمع برخی از مواد زائد ، مولکول های آب ، مواد معدنی و ویتامین هایی است که از نظر ظاهری به صورت برجستگی هایی کوچک می باشند و منجر به تغییر PH پوست خواهد گردید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید